3 tips: Kom i form till vandringen

Inspiration till äventyr
< Tidigare inlägg Nästa inlägg >
3 tips: Kom i form till vandringen
Råd och vägledning
12 October 2019

3 tips: Kom i form till vandringen

Ju bättre form du är i när du beger dig iväg på vandring, ju större är chansen att du får en bra upplevelse. Här är tre enkla tips hur du finslipar formen innan du ska ut på vandring, utan att det blir tungt, stressande eller tråkigt. 

Är formen inte i skick finns risken att utgången blir ett av två följande alternativ:

  1. Du kommer aldrig ut på den tur du drömmer om för att du är nervös för att du inte ska klara av det och det slutar med en dålig upplevelse.
  2. Du kommer faktiskt ut på stigarna men istället för att ha lite överlopps att kunna njuta av landskapen, finna ro och komma hem med en fin upplevelse i ryggsäcken, så pustar och stönar du dig igenom hela turen och önskar att du aldrig begett dig iväg. 

Har du däremot dammat av formen (och planlagt en tur som passar din nivå) innan du beger dig iväg, är chansen mycket större att du njuter av turen och får en fantastisk upplevelse med överskottsenergi till att ta intrycken till dig; njuta av utsikterna, lyssna på natuern och finna ro. 

Det är också mindre risk att du skadar dig eller blir överbelastad.

Nog om det. Hur sätter man in några enkla träningsmetoder in i vardagen, som man har tid att genomföra och som inte är för tunga om man inte är för löpturer och träningscenter?

Varför inte vandra sig i form?

  1. Gå så mycket som möjligt: Det låter simpelt (och det är det också) men är man medveten om det kan man garanterat få in en massa kilometrar till fots i vardagen bara genom att använda fötterna för att ta sig runt. Gå tex. till butiken ( och använd din ryggsäck till varorna). Ta trapporna istället för hissen. Promenera en kort tur innan arbete, efter arbete, före middagen eller innan sängdags. Gör det så mycket som möjligt och det resulterar i att du går många kilometer om i veckan utan att det tar speciellt lång tid eller energi. Kanske du också lägger märke till att det är trevligt att skruva ner tempot lite i vardagen. 

  1. Gå en längre tur på helgen: Bege dig ut på en halv- eller heldagsutflykt på helgen och ta med den ryggsäck du ska använda på de längre vandringarna. Du kan packa mer vikt i den vecka efter vecka men börja med en lätt ryggsäck och bygg långsamt på tills du närmar dig den vikt du ska gå med på din längre tur. Gå också med de skor du vill vandra med på din tur och kan du hitta liknande terräng att vandra i som din längre vandring kommer gå i, så är det super. 

  1. Gå en kortare, snabbare tur under veckans gång: Kan du hitta lite tid till det,  så försök att sätta in en en kortare tur mitt i veckan. Här kan du med fördel fokusera mer på tempo än på distans. Reservera exempelvis en en specifik tid och se hur långt du hinner gå på den tiden. Gör det så enkelt som möjligt och gå turen på ett ställe som du lätt kommer dig till; sjön nere i skogen, i den stora stadsparken i närheten eller där det passar dig bäst. 

Får du dessa tre vanor till rutin kommer du snabbt i form till vandringen. Du kan såklart sätta in extra träning, oavsett om du löper, simmar, cyklar eller börjar på ett träningscenter och går loss på trappmaskinen, så tränar du de muskler som du kommer att använda ute på stigarna. 
Allt räknas. 
Relevanta länkar:
Råd och vägledning
Posted: October 12, 2019
Författare: Opdag Verden