En örn till ryggsäck: Historien om Osprey

Inspiration till äventyr
Laddar...
< Tidigare inlägg Nästa inlägg >
En örn till ryggsäck: Historien om Osprey
Inspiration
27 September 2018

En örn till ryggsäck: Historien om Osprey

Osprey är idag ett av de stora varumärkena i ryggsäckar för vardag och outdoor, men allt började faktiskt med en 16-årig pojke som satte sig ner för att lära sig sy. Läs här historien om Osprey.

Som så många andra ryggsäckmärken började Osprey med drömmen om att skapa den perfekta ryggsäcken. För grundaren Mike Pfotenhauer kom drömmen från minnen av barndomens ryggsäckturer i Oregon, USA, med en ryggsäck på ryggen som var obekväm att bära och dåligt inredd.

Han blev således inspirerad att börja bygga ryggsäckar enligt sin egen design. Men Pfotenhauer väntade inte tills han hade erfarenhet av handelsbranschen eller hade arbetat i många år med utomhusutrustning. Han hoppade bara in i den och bad sin mamma att lära honom att sy, och som 16-åring hade han byggt sin första ryggsäck från grunden.

Pfotenhauer hade precis avslutat college 1974 när han öppnade sin första butik framför sitt hus i Santa Cruz, Kalifornien. Med en enda symaskin och huvudet fullt av idéer byggde han specialdesignade ryggsäckar för vandrare, backpackers och alla slags utomhusfolk under namnet "Santa Cruz Recreational Packs". Varje ryggsäck designades och konstruerades av Pfotenhauer själv och tog några dagar att göra. Den första ryggsäckmodellen som producerades i butiken, Pfotenhauer kallade ”the Osprey”.

Pfotenauerns första kunder kom till butiken för att de hade hört rykten om Osprey-ryggsäckens höga kvalitet, komfort och innovativa detaljer, och ett varumärke föddes. 1976 blev Osprey det första ryggsäckmärket som använde andningsbart mesh i konstruktionen, vilket snart blev standarden i alla märkes ryggsäckar.

Osprey är det amerikanska ordet för fiskgjuse, och det är just denna vackra fågel som pryder logotypen på alla märkesväskor. Fågeln är utbredd på alla kontinenter, men ses särskilt i Nordamerika. I Danmark kan fiskgjuse ses som en liten flyttande besökare på våren och hösten.

1986 gifte sig Pfotenhauer med Diane Wren, som snabbt blev involverad i verksamheten. Tillsammans fick de Osprey att växa, och snart gick det väldigt snabbt. Redan året därpå var de tvungna att flytta företaget och dess sju till åtta anställda till Colorado, eftersom efterfrågan på väskorna blev så stor att de tvingades konvertera verksamheten till grossist. På drygt tio år hade den lilla specialaffären med hemgjorda ryggsäckar därmed blivit en stor aktör på den amerikanska marknaden för ryggsäckar.

Örnen landar i Vietnam

I slutet av 1990-talet tvingades många ryggsäckmärken, baserade i USA eller Europa, att flytta produktionen till öst. Stigande löner gjorde det svårt att hålla priserna nere på produkter tillverkade i väst, vilket var ett problem när konkurrenter utnyttjade billig arbetskraft i Kina, Filippinerna eller Vietnam.

Efter att alla andra amerikanska tillverkare av ryggsäckar för utomhusbruk hade flyttat sin produktion till Asien ansåg Pfotenhauer att Osprey också var tvungen att göra något. Mycket tankeverksamhet blev satt på att fundera ut hur man gör det skonsamt gentemot de amerikanska anställda utan att kompromissa med kvaliteten.

Pfotenhauer bestämde att produktionen inte bara skulle läggas ut på traditionellt sätt. Han ville fortsätta vara hands-on med hela företaget och flyttade därför själv till Vietnam. Genom täta besök på fabriken såg Pfotenhauer till att kvaliteten förblev hög, men också att företagets goda anda och attityd bibehölls i den nya produktionen, så att hans anställda hade det bra. Alla Ospreys anställda vid de vietnamesiska fabrikerna arbetar ett rättvist antal timmar, är på semester och får en lön som är betydligt högre än det nationella genomsnittet.

Medan huvudkontoret förblev i USA, bildade Osprey ett designcenter och ett produktutvecklingscenter i Vietnam. Detta för att integrera design- och produktionsprocesserna, men i stor utsträckning också för att ge de vietnamesiska anställda en känsla av ägande över sin produktion och sitt arbete.

Testat av atleter

Många år har gått sedan Ospreys föddes på 70-talet, och smart design och hög kvalitet har gjort att företaget sedan dess har vuxit explosivt och idag är ett av de största kvalitetsvarumärkena på ryggsäcken. Hos Osprey har fokus varit på att bli bättre hela tiden.

När du, som Osprey, väljer att fokusera hela din verksamhet och all din energi på att göra ryggsäckar, kan du inte ha ett dåligt ryggsäckår. Du måste träffa rätt varje gång. Därför satsas mycket på utveckling och innovation med målet att skapa solida och hållbara väskor. Utvecklingen av en väska tar över två år och inga väskor kommer på marknaden förrän de testas grundligt av idrottare och utomhusentusiaster.

Se Ospreys små ryggsäckar (under 40 l)

Se Ospreys stora ryggsäckar (över 40 l)

Se Ospreys resväskor

Se Ospreys axelväskor

Se Ospreys barnstolar

Se tillbehör från Osprey


Inspiration
Inlagd: September 27, 2018
Kategorier: Märke och Material
Författare: Eventyrsport Blogger