Välj den rätta trailskon

Inspiration till äventyr
< Tidigare inlägg Nästa inlägg >
Välj den rätta trailskon
Råd och vägledning
17 November 2020

Välj den rätta trailskon

När din löptur i naturen går upp och nerför backar eller när underlaget innebär lera, grus eller stenar kommer du att upptäcka att dina vanliga löpskor har sina begränsningar. Du får helt enkelt inte tillräckligt med fotfäste.

Det ger dig särskilt två stora utmaningar:

1) Du får inte tillräckligt ut av den energi du förbrukar för att ta dig fram. Varje gång du lägger fötterna i marken för att sätta iväg, förlorar en vanlig löparsko greppet och glider tillbaka istället för att greppa tag och göra det möjligt att ta dig framåt. Detta är särskilt ett problem uppförs. Två steg framåt och tre tillbaka.

2) Du mister säkerheten när du rör dig snabbt nerför backarna eller löper tekniska rutter med många riktningsändringar. Knopparna under en terrängsko ger dig ett bra grepp i marken och minskar risken för fall. Säkra före det osäkra.

Men låt inte det hindra dig - du måste bara ha ett par trailskor! De tar dig hem säkert och förbättrar din upplevelse avsevärt.

Vad kan en trailsko göra?

- få ordning på begreppen

Grip, stack height, lug depth, drop och dämpning. Begreppem är många och de är alla viktiga i dina överväganden kring terrängskor. Bli klokare här.


Get A Grip

- motto av Inov8

Grip - dobbar under botten

På trailskor, som nämnts tidigare, finns det grepp under botten av två skäl: säkerhet och energianvändning. Dobbarna kallas skons grepp. Tätheten som knopparna sitter på, höjden på dem och hur de vrider sig är avgörande för vilken yta de passar bäst på och därför också vilken sko du ska välja. Det är svårt att hitta en terrängsko med ett grip som passar lika bra för alla ytor. Det finns allround trailskor, men de kommer alltid att kompromissa på begge underlag: solid och torr vs. mjuk och lerig. Och hur mycket grip ska det finnas under sulan?

Det beror på ytan, vädret, hur teknisk din rutt är, hur mycket du anstränger dig och hur snabbt du löper.

Ex. orientering i skog med många riktningsförändringar längs vägen ställer stora krav på sulan. Det samma gäller OCR-tävlingar. Höst och vinter är också säsonger där maximalt grepp kommer till sin rätt. Trailskor med spikar under är även tillgängliga för löpning på is. Om det å andra sidan är sommar, är skogsbotten fast och komprimerad, blir grovt grepp mer besvärligt och ibland obekvämt att springa på. Gå här efter skor med lägre grepp och istället kanske mer stötdämpning.

Mängden stötdämpning

Kravet på stötdämpning i en terrängsko är inte detsamma som i en asfaltsko, eftersom ytan du löper på är mjukare och ger efter mer.

Avstånden som folk löper har dock blivit betydligt längre - även i terräng - och i takt med att Ultra-Trail-tävlingarna vinner mark, blir behovet av grepp i kombination med stötdämpning också större.

På stigrutter med asfaltpassager eller om du har 2 km asfalt från ditt hem till skogen kan god stötdämpning också vara på plats.

Bor du några kilometer från skogen och kan inte undvika asfalt på vägen?

Ta din cykel till skogen. Då är du varm i kroppen när du anländer och är redo att fly.


Stack height och Drop

Stack height är sulans höjd och drop är höjdskillnaden mellan häl och framfot.

En sko kan till exempel ha en stapelhöjd på 8 mm i hälen och 4 mm i framfoten, vilket ger et drop på 4 mm.

Ju högre sula, desto mindre eller sämre kontakt och känsla har du av ytan du löper på. När ytan är ojämn, fylld med lösa stenar och rötter är balansen viktig och känslan för den varierade terrängen så att du är så anpassningsbar som möjligt. Kombinationen av låg stack height och lågt drop främjar känslan av ytan och som en trailrunner vill du ha en god kontakt med ytan för att vara stabil och smidig.

Därför ser du oftast en lägre stack height och ett lågt drop i terrängskor än i asfaltskor.


Det vill säga…

Du måste hitta balansen mellan tillräcklig stötdämpning och kontakten med underlaget. Återigen handlar det om att bestämma eller ännu bättre: att ha flera olika terrängskor så att du kan välja efter den tur du ska på. Massor av stötdämpning för långa turer på fast och kompakt grus / mark - en lägre profil för tekniska turer i mycket ojämn terräng.

OBS: Om du har utmaningar med att vicka, så välj en låg stack height och en sula som är bred i landningsfasen.


Skyddet i sulan

Om du vill springa på steniga ytor och skarpa stenar är det viktigt att få en sko med en rockplate. Det är en inbyggd platta som skyddar mot spetsiga stenar. I vissa skor ligger plattan löst i skolådan och placeras under innersulan vid behov. En stenplatta gör sulan styvare och minskar en del av den mjuka känslan som annars kan vara i andra terrängskor.

Skonens övre del

Var försiktig så att övredelen inte blir så tät. Det är stor sannolikhet för att få vatten i skorna när du springer i terräng, åtminstone blir fötterna varma och våta på grund av den höga pulsen. Det är därför vi vill ha en mycket andningsbar och dränerande sko så att vatten och svett kan komma ut snabbt. Av samma anledning kan Gore-Tex vara en utmaning i spårskor: vattnet som kommer in har också svårt att komma ut.

Om skon ska användas för att springa i tuff terräng genom skrubb- och sten- eller OCR-löpning, måste övredelen kunna motstå det. Trailskor är gjorda för hård belastning och förstärks på relevanta platser, vissa mer än andra.

Tävlingsorienterade terrängskor - ja det finns - är viktoptimerade och detta sker ofta på bekostnad av hållbarhet i överdelen. Färre och lättare material ger en lättare sko.

Ska du vara rädd att springa i spårskor om du är en pronationslöpare?

Nej. Inte om det handlar om trails i relativt mjuk mark, upp och ner, stigar och spår. Här kommer alla - pronationslöpare eller neutrala - att vara bokstavligen på lika villkor. Börja långsamt om du är ny. I det långa loppet blir det riktigt bra träning - även för en pronationslöpare.

OBS: Om det är cirka 30 km längs en grusväg kommer en stark pronationslöpare att kunna uppleva problem och kan med fördel välja sin asfaltsko.


Gör klart vilken väg du vill gå ... spring

Valet av terrängskor avgörs på basis av dina behov och krav:

Hurdant är underlaget du ska springa på?

Vilken säsong är det?

Hur långt ska du springa?

Är de korta snabba turer eller långa och långsamma?

Är de tekniskt svåra rutter du ska löpa?

Är det utanför etablerade stigar i ojämn terräng?

Du kommer att upptäcka att efterhand du fastnar för att springa i terräng är det vettigt att ha flera olika skor att växla mellan, beroende på de olika  du kör. Det finns ingen lösning som passar alla, men vi kan hjälpa dig med att göra det bästa valet


KOM IHÅG

Stigöpning är vägen framåt och ett superbra alternativ till din övriga löpträning på asfalt: 

  • Motivation - det skapar variation i din träning.
  • Inbyggd intervallträning - det ökar din kondition 
  • Skadeförebyggande - du blir starkare 
  • Förändrat fokus - det handlar om upplevelser mer än tempo. 


Råd och vägledning
Posted: November 17, 2020
Tags: løb
Författare: Mads Nedergaard Larsen