Varför är traillöpning bra för alla löpare?

Inspiration till äventyr
< Tidigare inlägg Nästa inlägg >
Varför är traillöpning bra för alla löpare?
Inspiration
16 November 2020

Varför är traillöpning bra för alla löpare?

Traillöpning är i korthet och fritt översatt till att  "löpa på spåret". I löpvärlden används det i vardagligt tal om att springa bort från asfalten och ut i naturen, i skogen längs små stigar och ... ja, spår. I verkligheten täcker begreppet något mer och faktiskt är det inte alltid att du som trail-löpare stannar "på spåret", utan det kan hända att du istället tar dig fram genom vatten, över stockar och stenar, kullar och så vidare.

Det handlar om att komma ut i naturen, antingen via redan etablerade stigar och spår, men också bara ut i det blå, på improviserade äventyr i okänd terräng.

KOM IHÅG att ta hand om naturen så vi har den i många år.

Löpning är ett superbra alternativ till din andra löpträning på asfalt, men också i allmänhet som löpträning. Alla löpare kommer således att kunna njuta  och dra nytta av traillöpning som en del av deras träning.

”För mig är löpning lika med variation, isolering och kondition. Inget steg är det andra likt. Upp, ner, genom sand och vatten och över stock och sten. Det blir aldrig tråkigt. Med lite tur kan du komma bort från civilisationen ett tag, bara i ditt egna sällskap. Egentid kan ibland vara trevligt. En timme i skogen slår i övrigt en timme på vägen  . Du får mer valuta för pengarna på stigarna. ”

Peter Bech, löpare i det danska traillöpnings-landslaget.


4 GODA SKÄL TILL ATT LÖPA TERRÄNG-LOPP:

  • Motivation - det skapar variation i din träning.
  • Inbyggd intervallträning - det ökar din kondition 
  • Skadeförebyggande - du blir starkare 
  • Förändrat fokus - det handlar om upplevelser mer än takt. 

Du får prova något nytt

Har du tröttnat på träning eller blivit galen av samma rutt dag efter dag? Förändring kan ge förnyad motivation att komma igång igen eller ge dig ny energi innan det går fel.

Byt terräng.Ta en tur i skogen och komplettera din träning med turer i naturen. Börja med bara en gång i veckan. Det kommer att vara ett välkommet alternativ till monotoma kilometrar på asfalt. Under terränglöpning är inget steg det andra likt och utsikten förändras hela tiden.

Om flera människor på olika nivå löper tillsammans  är skogen en självklar plats. Här blir det mer möjligt att hålla en truppsamling trots olika tempo och förmåga. De snabbaste tar helt enkelt och löper snabbt uppför backarna, vänder om och springer bakom de andra och fortsätter sedan igen till toppen. Detsamma kan göras på en viss väg genom skogen.

Du blir snabbare

Intervalllöpning är vägen framåt om du vill förbättra din kondition och därmed göra något aktivt för din löpning. Naturen är din egna tränare när det gäller intervallövning. Du följer "bara" höjdskillnaderna som kommer längs vägen och då är du säker på att du får svängningar i din hjärtfrekvens.

Börja långsamt och i början kan det vara en bra idé att ta en paus från toppen för att få andningen på rätt spår igen. När du behärskar tekniken och konditionen kommer du att kunna kontrollera din andning nerför backarna och därmed kunna hålla ett flow i löpningen. Du kommer förhoppningsvis att upptäcka att intervaller som tidigare var varje löpares mardröm är mycket roligare, mer mångsidiga och mer lekfulla ute i skogen.

Du blir starkare

Variationen i stiglöpning sätter hela kroppen i arbete, aktiverar och stärker mycket mer muskler än vanlig asfaltlöpning. Balans är en mycket viktig faktor och ansträngningarna som krävs för att behålla den när ytan förändras och det finns hinder i vägen, sätter alla små och stora muskler i både ben och övrekropp i arbete.

Ojämnheterna kommer så småningom att stärka dina fotleder, senor och leder och göra dig till en starkare löpare. Också när du återvänder till asfalten. De allra flesta elitlöpare löper terränglöpning som en viktig del av sin träning.

Traillöpning är alltså en super "helkroppsträning" för alla typer av löpare i det långa loppet, men som det är med all annan träning: kroppen måste tränas och detta gäller även terränglöpning. Börja lugnt…


Tänk på något annat

Glöm din normala takt och sluttider när du löper i terräng. Nu handlar det mer om hur mycket tid du har tillgänglig och hur långt långt du når omkring - inte hur snabbt det går. Det primära är upplevelser och intryck. Du får möjlighet att hitta lugn och bli mer medveten om din omgivning när alla sinnen simuleras. Du får ett mentalt fokus, men säkert också ett fysiskt fokus när du hela tiden måste vara uppmärksam på underlaget framför dig. Det skärper förmågan att koncentrera sig och kräver att man väljer rätt väg över hindren.


.... OCH 4 GODA RÅD FÖR DIN TUR PÅ SPTIGARNA

  •  Se 4-5 m framåt när du springer. Var noga med att inte titta rakt ner framför dig hela tiden. Då reagerar du för sent. 
  • Ta pauser och njut av utsikten. Löp med en liten ryggsäck och ta med ett mellanmål / lite vatten. Ge dig själv tid. Kom ihåg en jacka eller tröja för pauserna så att du inte blir kall. 
  • Hitta någon att leka med. Det är roligare att dela glädjen med andra och du kan få inspiration till nya rutter. 
  • Ta hand om naturen när du springer där ute. Håll koll på andra löpare, cyklar och hästar. Var försiktig med vegetationen och spring bara där du får.

Relevanta länkar: 

Hitta terrängskor för män 

Hitta terrängskor för damer 

Hela vårt sortiment av kläder, utrustning och löparskor

Inspiration
Posted: November 16, 2020
Författare: Rasmus Baaner